Kuvaa Yyterinkadulta Uparonkadulle. Avovesi toistaiseksi. Joskus tuolta kun tuiskaa jäältä lunta kovasti on aita hyvä stoppari.
Lahden toisella puolella Karhuluoto. Kaukana vasemmalla pengertie. Valtatie 2 tulee Helsingistä ja päättyy tänne. Ennen pengertien ja rautatien rakentamista tuossa oli leveä sunti nimeltään Levonkurkku. Sen takana Kolpanselkä ja reilun kymmenen kilometrin päässä Kokemäenjoki. Oli siihen aikaan hyvä lohijoki. Isän isoisä kalasti tuolta lohta siihen aikaan kovasti rysillä.
Talojen välistä näkee jopa merimerkkejä. Kuva Kallonkadulta.
Klapit kuivaa kevättalven ahavissa. Ilma on joskus suolaista.
maanantai 27. tammikuuta 2014
tiistai 14. tammikuuta 2014
Aamu rannalla, Impressio.
Uniluodon nokalla tyyntä ja avovettä, -16 graadii pakkasta.
Uniluodon hongat on kokenut monta myrskyä juuri ennen pakkasia.
Kalastajan vene.
Uniluodon hongat on kokenut monta myrskyä juuri ennen pakkasia.
Kalastajan vene.
sunnuntai 12. tammikuuta 2014
Merimiehen elämä puolivälin krouvissa.
Pakkaspäivä ja kaunis sellainen tuli vihdoinkin kuin tilauksesta harmauden keskelle.
Rantakadulla Masan kanssa kävelyllä.
Paatti talviteloilla.
Edessä siintää ulappa ja meripeninkulmaa vielä. Katson taakseni ja mieleen palaa menneet viisi vuosikymmentä. Muutama maili on seilattu ja jokunen aamu on ollut raskas.
Rantakadulla Masan kanssa kävelyllä.
Paatti talviteloilla.
Edessä siintää ulappa ja meripeninkulmaa vielä. Katson taakseni ja mieleen palaa menneet viisi vuosikymmentä. Muutama maili on seilattu ja jokunen aamu on ollut raskas.
perjantai 10. tammikuuta 2014
Peltikatto meinas nousta siivilles.
Hallin katolta kuului outoa rapinaa kun rupesin huoltamaan autoani. Tutkittuani asiaa huomasin että kattopeltiä oli irronnut parista kohdasta.
Traktorilla kärry räystään alle ja siihen pitkät jatkotikkaat.
Tukeva seistä.
Rakennusvaiheessa oli reuna jätetty vaille ruuveja sieltä sun täältä kun tais olla kiire jo laivalle syksyllä. Tarkoitus oli ruuvata lisää mutta saattoi olla muita hommia silloin. Nyt asia korjattu kun lisäsin vähän yli sata ruuvia. Muutama sata metrii peltii olis ollut taivaalla seuraavas myrskys.
Traktorilla kärry räystään alle ja siihen pitkät jatkotikkaat.
Tukeva seistä.
Rakennusvaiheessa oli reuna jätetty vaille ruuveja sieltä sun täältä kun tais olla kiire jo laivalle syksyllä. Tarkoitus oli ruuvata lisää mutta saattoi olla muita hommia silloin. Nyt asia korjattu kun lisäsin vähän yli sata ruuvia. Muutama sata metrii peltii olis ollut taivaalla seuraavas myrskys.
maanantai 16. joulukuuta 2013
Pientä pintaremonttia.
Sähkömies tuo pimeydenruhtinas joka kytkentöjen jälkeen sanoo tulkoon valkeus. Sähköjohtoja piilotetaan seiniin ja antennikaapelit.
Seiniä pitää oikoa. Samalla suoritetaan pieni lisäeristys että klapeja kuluisi vähemmän. Huonekorkeus on reilu kolme metriä ja katonrajassa hiki irtoo jos uuneja on lämmitetty.
Tähän tulee tupa ja kiikkustooli. Jos sattuisi vanhaksi elämään niin siinä kelpaa keinutella leivinuunin lämmössä kuunnellen onnenkäkeä joka kukkuu pihakoivussa.
Tähän rakennetaan "myrkkysepän" paja jossa hän loihtii tuliset herkut aperitiivin kera.
Vaiheessa on hommat mutta kun on laivalta vapaalla niin kelpaa sitä täällä tuulensuojassa ladata akkuja mukavissa sisähommissa.
FinnFoamia paketeissa.
Seiniä pitää oikoa. Samalla suoritetaan pieni lisäeristys että klapeja kuluisi vähemmän. Huonekorkeus on reilu kolme metriä ja katonrajassa hiki irtoo jos uuneja on lämmitetty.
Tähän tulee tupa ja kiikkustooli. Jos sattuisi vanhaksi elämään niin siinä kelpaa keinutella leivinuunin lämmössä kuunnellen onnenkäkeä joka kukkuu pihakoivussa.
Tähän rakennetaan "myrkkysepän" paja jossa hän loihtii tuliset herkut aperitiivin kera.
Vaiheessa on hommat mutta kun on laivalta vapaalla niin kelpaa sitä täällä tuulensuojassa ladata akkuja mukavissa sisähommissa.
FinnFoamia paketeissa.
sunnuntai 1. joulukuuta 2013
Pelastusvenemoottoreiden tarkastus ja koeajo.
Moottori Sabb, kölijäähdytyksellä.
Sisustus asianmukainen mutta mallia "KARU".
Veneet on nykyaikaisia mies varustuksessaan mallia "Kohtapuoliin entinen".
Toivottavasti näitä ei oikeesti tarvita koskaan.
Sisustus asianmukainen mutta mallia "KARU".
Veneet on nykyaikaisia mies varustuksessaan mallia "Kohtapuoliin entinen".
Toivottavasti näitä ei oikeesti tarvita koskaan.
tiistai 15. lokakuuta 2013
Nordic Orion, luoteisväylän kautta.
http://northwestpassage2013.blogspot.fi/2013/09/danish-motor-vessel-nordic-orion.html
73 500 tonnia tuli hiiltä Porin Tahkoluotoon. Normaalilasteja joita tulee tänne usein. Nyt kuitenkin oli reitti hieman erilainen. Lasti tuotiin Vancouverista Alaskan ja Kanadan pohjoispuolelta Luoteisväylää pitkin. Tämä oli maailman ensimmäinen kerta kun sitä kautta ajettiin kaupallinen lasti.
Toinen alus satamassa oli Liberialainen Yulia joka on tuonut soijalastin.
Nordic Orion on Tanskalainen alus jossa on Ukrainalais-Filippiiniläinen miehistö.
Laivojen kyky ottaa lastia on muuttunut vuosikymmenien aikana. Toista se on ollut Effåan pikinokkien aikaan.
Tämä paatti on naputettu armon vuonna 2011 muinaisessa Japaniassa, ;).
73 500 tonnia tuli hiiltä Porin Tahkoluotoon. Normaalilasteja joita tulee tänne usein. Nyt kuitenkin oli reitti hieman erilainen. Lasti tuotiin Vancouverista Alaskan ja Kanadan pohjoispuolelta Luoteisväylää pitkin. Tämä oli maailman ensimmäinen kerta kun sitä kautta ajettiin kaupallinen lasti.
Toinen alus satamassa oli Liberialainen Yulia joka on tuonut soijalastin.
Nordic Orion on Tanskalainen alus jossa on Ukrainalais-Filippiiniläinen miehistö.
Laivojen kyky ottaa lastia on muuttunut vuosikymmenien aikana. Toista se on ollut Effåan pikinokkien aikaan.
Tämä paatti on naputettu armon vuonna 2011 muinaisessa Japaniassa, ;).
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)